Voor Brouwerij Huyghe komt de Brexit boven op de gevolgen van de coronapandemie en de langdurige sluiting van de horeca. Ook bij Brouwerij Huyghe had men zich goed voorbereid op de Brexit, maar toch verwacht CEO Alain De Laet een terugval van de export naar het VK, de vierde exportmarkt van het bedrijf. “Onze klanten worden door de Brexit geconfronteerd met tal van problemen: de transportkosten stijgen, door de hele papiermolen zijn verzendingen ook langer onderweg waardoor last-minute bestellingen niet meer mogelijk zijn, de labels op het bier moeten aangepast worden, extra certificaten zijn nu nodig, enz.”
Opvallend was dat bij beide bedrijfsbezoeken ook de protectionistische houding van Frankrijk werd aangekaart. Bij Agristo ging het om de strikte voorwaarden die de Franse autoriteiten koppelen aan het gebruik van het label “Haute valeur environnementale” voor organische producten, waardoor het voor buitenlandse producenten moeilijk is om organische producten op de Franse markt te brengen. Voor Brouwerij Huyghe uit het Franse protectionisme zich in de hoge accijnzen die op zware bieren worden geheven. Deze bieren zijn voornamelijk importbieren, waarvan een groot deel uit België komt. Minister Clarinval had oor voor deze opmerkingen en liet weten deze verder te onderzoeken.